Масленото платно представлява епизод от кървавата драма в Батак по време на Априлското въстание (1876). Ставаме свидетели на разруха, смърт и опожаряване. По-късно събитията ще станат известни като „Баташкото клане“.
Преден двор на една от типичните за града възрожденски къщи. Сградата е симетрична, с носещ каменен зид. Фасадата е бяла. Прозорците и парапетите на стълбите са от дърво.
Къщата е в пламъци. Те са толкова големи, а димът – толкова гъст, че е трудно да се определи кое време на денонощието е. Вдясно, част от покрив на друга сграда. Тя също гори. Отпред на двора има кладенец, а на каменната пътека млад мъж със светла коса и мустак, лежи мъртъв по гръб. Над него се е надвесила красива девойка с падаща до кръста черна плитка. Жената и мъртвия мъж, явно неин близък, са облечени в бяло, което контрастира силно на фона на пожарището. Роклята на момичето е разкъсана. Тя е гола от кръста нагоре и се опитва отчаяно да избяга от ръцете на един от нападателите. Вероятно турчинът е част от башибозуците (нередовна войска на османската империя). Другият нападател е на кон и е вдигнал високо ятаган. Османлиите са облечени в тъмни обувки и долни дрехи, червени пояси и червени фесове. По тревата се търкаля счупена стомна, а самата тя е обагрена в тъмно червено, сякаш и тя кърви.
Можем да си представим какво се е случило в този епизод от масовата касапница. Съпругът е бил убит преди да успее да защити жена си. Но тя няма време да го ожали, тъй като извергите се нахвърлят отгоре и, за да я изнасилят и убият.
Описание:
Натали Платнарова